
מה לעזא זל ההבדל בין נוער צעיר לנוער בוגר
27 ספט 2024
5 min read
0
26
0
נוער בוגר. נוער צעיר. סדרות. ספרות נוער ישראלית. וגם NA.

כמו שחלקכם אולי יודעים, הצטרפתי לאחרונה למארגנים של תחרות קיפוד.בתור סופרת הנוער בקבוצה, הוטלה עליי המשימה לכתוב פוסט על, איך לא, ספרות נוער.יש לציין שזו הייתה רמת הפירוט של המשימה "תכתבי פוסט על ספרות נוער."לא קיבלתי משימה כל כך אמורפית מאז שאמרו לי לכתוב הצעת מחקר לתזה שלי.
אבל משימות יש לבצע, והנה אני כאן, כותבת פוסט על ספרות נוער.
דיסקליימר קטן: בנוגע לתחרות קיפוד, ספר יקוטלג כ"ספר נוער" לפי הצהרת הסופר.
אז מה כדאי לדעת על ספרות נוער?
בתור התחלה, כדאי לדעת שהמושג "ספרות נוער", ולמען האמת המושג "נוער", מקבלים הגדרות שונות במקומות שונים ברחבי האינטרנט. יש יותר מדעה אחת בנושא, ואין המון קונצנזוס.אני אנסה לרכז כאן דברים שיש עליהם יחסית הסכמה רחבה, אבל בסופו של דבר, בהתחשב בעובדה שלא קיימת אוטוריטה ראשית לחוקי ז'אנרים- רוב המידע כאן הינו סובייקטיבי. אתם יותר ממוזמנים להסכים איתי או לסתור אותי בתגובות. יש לציין שלא מדובר ב"חוקים" שעל פיהם "חייב" לכתוב ספרים בז'אנר, אלא במאפיינים שבדרך כלל קיימים בז'אנר.
נתחיל מהגדרות יבשות:
ספרי ראשית קריאה, באנגלית "Early reader" – מיועדים לילדים בגילי 5-7 ונועדו כדי לפתח יכולות קריאה.
ספרי "Chapter books" מיועדים לילדים בגילי 7-10. מהתרשמותי, בעברית אין כל כך את האבחנה הזאת, ואחרי ראשית קריאה השלב הבא הוא "נוער צעיר"
נוער צעיר, "middle grade", מיועד לגילי 8-12
נוער בוגר, "YA-young adult"- גילי 12-15. שימו לב- אם תחפשו בגוגל young adult תגלו שהמושג מתייחס בדר"כ לגילי 18-40. המושג המלא אותו יש לחפש בגוגל כדי למצוא מידע על הז'אנר הוא "young adult fiction" כי מסיבה שלא ברורה שלי – המושג מקבל משמעות שונה כשמדובר בספרות.
ספרי "NA-New adults"- מיועד לגילי 18-29. גם הסיווג הזה פחות נפוץ בארץ, ורוב ספרי הNA יכנסו או לקטגוריית הYA או פשוט ישארו ללא קטגוריית גיל.
דבר נוסף שחשוב לדעת, הוא ספרות נוער יכולה להיות בכל ז'אנר.משמע, ספר YA יכול להיות פנטזיה, מתח או רומנטיקה. ההגדרות האלו אמנם נותנות אינדיקציה למאפיינים שונים בספר- אבל לאו דווקא לז'אנר הראשי שלו.כך לדוגמה, ספרים כמו "לפני הרעם" הם פנטזיה YA, וספרים כמו "רוני ותום" הם מתח (או בלשות) לנוער צעיר.
אז מה בעצם ההבדל בין נוער צעיר לנוער בוגר?
שפה בנוער צעיר לרוב יהיה דגש חשוב יותר על ההבנייה של המשפט ועל כללי תחביר נכונים.לעומת זאת, בנוער בוגר, יהיה שימוש רחב יותר בסלנג ובמשפטים קצרים.באופן טיפה לא אינטואיטיבי, לרוב דווקא ספרים לנוער צעיר יאופיינו בשפה גבוהה יותר, לעיתים גם ציורית יותר. ככל הנראה מתוך ההבנה שנוער בגיל הזה עוד לומד את השפה וחשוב להבנות צורת משפט תקינה. לעומת זאת, ספרי נוער בוגר בדרך כלל יהיו במשלב לשוני יום יומי, ויאופיינו בפסקאות קצרות שמקלות על נוער את הקריאה (במיוחד עם העלייה באחוזי התלמידים עם הפרעות קשב)
קצב במקרים רבים, קצב העלילה בספרי נוער צעיר יהיה איטי יותר.בפנטזיה, הקצב האיטי מאפשר בניית עולם רחבה וענפה- דבר שמושך קוראים רבים לז'אנר.לעומת זאת, בספרי נוער בוגר, הקצב בדרך כלל יהיה מהיר יותר. זה לאו דווקא אומר שיש בניית עולם פחות טובה, אבל היא בדר"כ תהיה פחות מפורטת כדי לאפשר רצף עלילתי זורם וקל לקריאה.
הגיל של הדמויות הראשיות הדרך הקלה ביותר להבדיל בין שני הז'אנרים- הוא הגיל של הדמויות הראשיות.בדרך כלל, בס פר לנוער צעיר הדמות תהיה בת 8-12, ובנוער בוגר 15-18. אני מאתגרת אתכם לחשוב על ספר נוער שבו הדמות הראשית בת 13-14. אין חוק כלשהו שמונע מסופרים להתחיל מדמות בת 13, אבל אני נוטה לחשוב שבאפיון דמות אנחנו בוחרים "ילד" או "נער", וגילי 13-14 הם בדיוק התחום האפור. חשוב לשים דגש על המהותיות של ההבדל הזה- למרות שמדובר בכמה שנים בודדות, יש הבדל מהותי בין גילי 8-12 לגילי 16-18.בגיל 8 אנחנו עוד לומדים על העולם, ובאיזשהו מקום עוד סופגים את כל המידע סביבנו.בגיל 16 אנחנו כבר מערערים על מה שמלמדים אותנו ושואלים שאלות קשות. וזו נראה לי המהות העיקרית של ההבדל בין הז'אנרים. בעוד בנוער צעיר יאופיין בדמות ראשית שלומדת על עולם חדש (אתה קוסם, הארי!), בנוער בוגר יהיה בדרך כלל שבירה של מה שהדמות הראשית מכירה ("אה לא סיפרתי לך שיש דבר כזה ציידי צללים? אופס"). למרות שאולי זה נשמע ששני הז'אנרים מתחילים בגילוי מרעיש, מה שמגיע אחריו שונה מהותית. זה ההבדל בין "אני קוסם? מגניב! ספרו לי עוד!" ל"איך יכול להיות שהסתרתם את זה ממני?!" כמובן שבשני הז'אנרים יש ערבוב בין שני הצדדים האלו, אבל לרוב יורגש ההבדל בין תחושת ה"מגלים לי משהו חדש" לתחושת ה"הסתירו ממני משהו".
מיניות, אלכוהול וסמים: שלושת הנושאים האלו באופן כמעט מוחלט לא יהיו קיימים בספרי נוער צעיר.גם בספרי נוער בוגר יש גבולות איפשהו (שעוברים במקומות שונים מאוד בספרות בארץ לעומת ספרות מתורגמת, אבל זה כבר לפוסט אחר), אבל באלו יש סיכוי גבוה יותר שנקלע לאחד מהשלושה, ובעיקר למיניות. אני לא מדברת על סצנה מינית מפורשת ("סמאט") אלא לכל מה שקשור לכך שהדמויות הראשיות מגלות עניין מיני באנשים אחרים. זה יכול להיות רמיזות, חשקים, פנטזיות, כל מה שהוא קצת יותר מנשיקה, וfade to black (כשאתם מבינים שהם עשו דברים בלי שכתוב במפורש שהם עשו דברים). כל אלו קיימים, בדרך כלל לא מעט, בספרי נוער בוגר- אבל נעדרים מנוער צעיר. נראה לי שאתם מבינים למה. בספרי נוער בוגר גם יהיה הרבה יותר עיסוק ב"מי רוצה את מי"/"רוצה אותי לא רוצה אותי"- פשוט כי זה נושא מרכזי בחייהם של נוער בגילים האלו. העיסוק הזה נוטה למשוך אליו את אלו מאיתנו שמאוהבים בסיפורי אהבה ראשונה ולהרחיק את אלו שאין להם כוח לשטויות האלו (אתם יכולים לנחש לבד לאיזו קבוצה כותבת פוסט זה משתייכת).
סיפור התבגרות בדרך כלל זה מאפיין שקיים בשני הז'אנרים. חייה של הדמות הראשית מקבלים תפנית, והיא צריכה להתבגר מהר יותר כי גורל העולם מונח על כתפיה. המוטיב הזה מגיע במינונים כאלה ואחרים, עם טונציה דרמטית יותר או פחות- אבל הוא מאפיין מרכזי של ספרות נוער בכללי. למה? כי הדמויות הראשיות הם נוער. אז צריך לתת להם תפקיד חשוב בסיפור. As simple as that. אם לדייק, החלק של "גורל העולם מונח על כתפיה" רלוונטי בעיקר לספרות ספקולטיבית. ביתר הז'אנרים, ככל הנראה נסתפק בתפנית, ובאיזשהו קונפליקט שמהותי כ ל כך לדמות, שזה מרגיש לה כאילו גורל העולם כולו נמצא על הכף- גם אם זה בסך הכל צרות עם הבחור הבלונדיני שמנגן בסקסופון באמצע הלילה.
מה לגבי סדרות?
באופן כללי, סדרה שמתחילה כנוער צעיר תישאר תחת קטגוריית נוער צעיר גם כאשר הדמויות הראשיות מתבגרות וכבר לא כל כך צעירות. משמע, המשלב הלשוני והלשון הציורית ככל הנראה ישארו. סיכוי טוב שלא יהיו אזכורים לסקס, סמים או אלכוהול. תחשבו רגע על הארי פוטר - גם כשהוא מתבגר, בספרים 6 או 7, הוא אמנם יוצא עם ג'יני- אבל אין שם בדיוק רמיזות מיניות ובטח שלא קטעים מיניים. בפרסי ג'קסון לעומת זאת, ריק ריירדן פיצל בין הסדרות. סדרה אחת הינה של נוער צעיר, והסדרה שמגיעה אחריה היא סדרה נפרדת, עם אותן דמויות, שהיא נוער בוגר. כך הסופר יכל להמשיך לכתוב על אותן דמויות, אבל להחליף את הז'אנר.
ומה זה לעזאזל NA?
תיאורטית, מדובר בספר עם מאפיינים של YA רק בוגרים יותר. ספרי NA יתארו חווית קולג' או מציאת עבודה ראשונה או יציאה מהבית, כאמור- גילי 18-29, אבל באופן שכולל עדיין מאפיינים של YA. אני חושבת שבארץ הז'אנר הזה לא בדיוק קיים. לצורך העניין, בספרות מתורגמת, ספרי קולג' כנראה יפלו בקלות תחת YA (להוציא ספרים רומנטים-אירוטיים, שם מראש החוקים בנוגע לגיל יעד שונים). חשוב להדגיש, גיל 18 בארץ הוא פשוט לא גיל 18 בחו"ל. אנחנו מתבגרים אחרת. המקבילה הישראלית תהיה כנראה ספרים על הצבא/שירות לאומי או על השנים שלאחר מכן.אני אמנם חושבת שהספרים "חרשתא" ו"ניצוצות" יכולים לייצג את הז'אנר הזה בכבוד, אבל זה מרגיש לי מדגם קטן מידי בשביל להסיק מסקנות. במילים אחרות- דרושים סופרים לכתיבת ספרות NA ישראלית. יש מתנדבים בקהל?
נקודה אחרונה: על ספרות נוער ישראלית
בשנים האחרונות אפשר לראות עלייה נהדרת בספרות פנטזיה ישראלית, גם בגזרת הYA והנוער הצעיר, ואפילו ספרים לילדים (על טרמלם הגמד שמעתם?) האמת היא, שמחוץ לז'אנר, ספרות הנוער הישראלית קיימת כבר ממזמן- החל מקיץ אחד ביחד של ליאת רוטנר, דרך הספרים של גלילה רון פדר אמית או סדרת "להתבגר." בתחרות קיפוד, הדגש הוא על ספרות ספקולטיבית עצמאית - ולמרות ההגדרה המאוד ספציפית, עדיין יש רשימה מכובדת מאוד של ספרי נוער שצפויים להשתתף. מתוך ההבנה שספרות נוער שונה מהותית מספרות לא-נוער, יש בתחרות שלוש נבחרות שופטים שישפטו באופן ספציפי את ספרי הנוער. עם זאת, בגמר יתמודדו כל הספרים ביחד, ללא חלוקה לתתי ז'אנרים.
קצרה היריעה מלהכיל את כל מה שיש לי להגיד בנושא- אבל בשביל זה יש תגובות, לא?
מוזמנים לכתוב מה חשבתם :)